Cultuurshock

4 oktober 2019 - Chinsali, Zambia

Lieve Nederlanders en andere westerlingen, het is zover. De cultuurshock is binnengedrongen. Potverdorie zeg, wat is het hier anders.
Vanmiddag rond 4 uur kwamen we na een busreis van 11 uur aan in Kalwala village, het dorp waar we de komende 11 weken zullen verblijven. En dat was me toch even een partij spannend en stressvol.
Eerst werden we langs de kant van de hoofdweg gedropt en moesten we vanaf daar verder naar het dorp zien te komen. Onze backpacks, eigenlijk alles, zat gelijk helemaal onder het stof en viezigheid (sorry pap). Maar niets is echt schoon of hygiënisch hier... Terwijl allerlei mannen onze tassen van ons probeerde af te pakken in ruil voor een fooi voor het sjouwen is het ons gelukt om een taxi te regelen. De weg naar het dorp toe was gewoon nog geasfalteerd! Wie had dat gedacht. Wel zaten er behoorlijk wat gaten in dus moest onze taxichauffeur creatief rijden. Toen we in het dorp aankwamen, dacht iedereen dat we morgen pas zouden aankomen. Dus stonden ze allemaal behoorlijk verbaasd te kijken. Gelukkig konden we wel naar onze lodges toe, al waren daar maar 4 slaapplaatsen terwijl wij met z'n 5en zijn. Op aandringen kregen we er nog een lodge bij en konden we beginnen met uitpakken.
Intussen hadden we ook al mama Ireen ontmoet, het hoofd van de Joy of a toy foundation hier. Mama Ireen heet niets voor niets mama, want ze is een echte moeder voor iedereen. Dus voor al onze vragen / problemen kunnen we bij haar terecht.
Toen brak het moment van eten koken aan. Gelukkig hebben we wel een eigen terrein met keuken, eetkamer en woonkamer met tv!! Al is het allemaal wel wat krakkemikkig en zitten er overal vet dikke spinnen en andere beesten, beter iets dan niets hé. Dus wij gingen met onze opwarmnoedels op pad, aangezien we nog niets hebben kunnen kopen. In de keuken kwamen we tot de ontdekking dat maar een kookpit het doet, dus dat worden eenpansgerechten voor de komende weken. Alles werkt hier gewoon wat trager, dus ook het gasfornuis... Maar uiteindelijk hebben ervan onze heerlijke noedels kunnen genieten en heb ik in de tussentijd nog een aantal hooiberg spinnen vermoord, sorry spinnen maar Melissa is erg bang voor jullie.
Dus al met al is het een hele ervaring hier en ben ik benieuwd hoe het de komende dagen gaat zijn.
PS. We hebben wel een heel mooi uitzicht op de zonsondergang elke avond 😊

1. Tu madre:
    4 oktober 2019
    Nou die strijd tegen de spinnen is moeilijk te winnen... Googlen welk dier spinnen eet?! Oppassen met de noodles: ben je zo door je voorraad heen 😅
  2. Het fantastische zusje:
    5 oktober 2019
    Ja I know, hmm ja goeie maar zitten ook echt grote dikke spinnen tussen, net zoals die in Costa Rica waren... Ja, nu de komende tijd eerst op rijst leven
  3. Betty:
    4 oktober 2019
    Nou ik wil zeggen...laat het avontuur maar beginnen. Maar dat is natuurlijk allang begonnen. Rete stoer hoor nichtje💪ik doe het je niet na, zeker niet nu ik van die spinnen heb gelezen brrrrrrr. Die cultuurshock zal zo nu en dan nog wel inslaan vermoed ik. Maar je bent er...éindelijk.
  4. Het fantastische zusje:
    5 oktober 2019
    Haha dankjee, ja die spinnen zijn hier behoorlijk groot. En ja dat denk ik ook, precies eerste nacht hebben we tenminste overleefd 👍👍
  5. Opa en Oma:
    4 oktober 2019
    Nou dat was wel een verrassing voor jullie een dag te vroeg maar je hebt in ieder geval een onderkomen en misschien help t je klamboe tegen alle ongedierte. Hopen!lijk is er niet overal gebrek aan. Succes voor iedereen.
  6. Het fantastische zusje:
    5 oktober 2019
    Jaa, die klamboe heeft inderdaad goed geholpen. Die is echt heilig hier. Dankje! We gaan het zien vandaag...