November: regenseizoen, Sinterklaas, kerst, kinderen vermaken en de traffic partol

26 november 2019 - Chinsali, Zambia

Het is november, intussen alweer eind november maar goed hé, en dat bekend dat het regenseizoen is begonnen. De eerste dagen waren dat alleen onweer wat je uit de verte hoort aankomen. Als de onweer er dan eenmaal was vielen er 3 druppels regen en dat was het dan. Zoals alles hier kwam het regenseizoen langzaam op gang, 10 x zo traag als in Nederland... Maar sinds twee weken is het hier echt losgebarsten. Dus hebben wij ons haar al in de regen kunnen wassen, regendansjes gedaan en intens genoten van het feit dat het hier 20 graden ipv 35 graden was. Gisteren was het zelfs zo erg dat de modderstromen langs onze voordeur gingen en ons huis nog net niet met de stroom meegevoerd werd. Daarom besloten we maar om met z'n alle een Marvel filmmarathon te houden in het clubhuis aka het huis van Ilse en mij.

Het lootjes trekken was trouwens voor korte duur, intussen hebben Ilse, Melissa, Hannah en ik uitgevogeld wie wie heeft en hebben we dat ook maar even met elkaar overlegd om onduidelijkheden te voorkomen. Maar om voor jullie de spanning er nog even in te houden zal ik nog niet zeggen wie ik getrokken heb. Als de tijd rijp is, zal ik mijn veels te mooie, hilarische en lange gedicht ook hierop plaatsen.

En om in de sfeer te komen zijn we ook maar alvast begonnen met het luisteren van kerstmuziek. Voor de kinderen oefenen we onze optredens waarbij ze het ene moment enthousiaster zijn dan het andere. Daarnaast lezen we in het Nederlands aan ze voor, dat is goed voor hun algemene ontwikkeling. 😉 Hierbij luisteren ze altijd heel aandachtig ookal valt soms te betwijfelen of de verhalen daadwerkelijk voor kinderoren zijn aangezien er regelmatig iemand wordt vermoord... Ook hebben we de verdwijntruc bij ze geprobeerd maar die leken ze helaas niet zo leuk te vinden. Maar desondanks blijft ons publiek keurig zitten en kijken ze gefascineerd naar wat die gekke mzungus aan het doen zijn. Eigenlijk hoeven we niet eens iets te doen en worden we al als aapjes in een dierentuin aangestaard.

Voor de rest heb ik, omdat mijn vorige teenslippers het begaven hadden, een lift van Kado (ja zo heet hij echt) achterop zijn fiets naar huis gekregen. Jammer genoeg had ik bij het hek pas door dat het Kado was want met de ongemakkelijke vraag 'what is your name?' had ik het gelijk weer verpest. Maar goed, verder zijn we wezen hiken waarbij ik een mini slang heb gezien, zijn we nog steeds aan de speeltuin aan het bouwen, heb ik mijn vakantie voor volgende zomer alvast geregeld en blijf ik me verbazen over het feit dat iedereen hier met de meest bizarre dingen op hun hoofd loopt zonder het met hun armen te ondersteunen. Het beeld wat jullie waarschijnlijk hebben van mensen die met emmers water op hun hoofd lopen is waar. Echt, ze lopen met enorme teilen vol afwas, grote zakken kleding en allerlei andere spullen en dus hele zware (ik heb er zelf ook meerdere keren eentje gedragen, nee niet op mijn hoofd, een paar flesjes water op mijn hoofd deden al pijn) emmers water op hun hoofd alsof het niets is. Echt wonderbaarlijk.

Oh, en we hebben ook nog een leuke gebeurtenis meegemaakt. We zijn door de traffic partol aangehouden omdat we met z'n 6en in een 5 persoonsauto zaten... Gelukkig bleef het alleen bij een waarschuwing en moesten een paar van ons uitstappen terwijl de anderen alvast verder gebracht worden door onze lieve chauffeur Jonas. Dus al goed eind goed. Ohja, en nog iets leuks, Melissa is ziek geworden. Eigenlijk zijn we bijna allemaal hier al een dagje ziek geweest maar Melissa wilde het gelijk goed doen dus mochten twee van ons met haar naar het ziekenhuis. Uiteindelijk konden ze niets vinden dus houden wij het op een voedselvergiftiging en gaat het nu al stukken beter met haar. Ik heb die dag samen met Hannah thuis gezeten wat voor ons eigenlijk een hele rustige dag was. Dus ook hier al goed eind goed.

1. Betty:
    26 november 2019
    Heerlijk dat het even niet zo heet is. Handig ook om zo je haren te wassen...win win dus. En wat het voorlezen betreft, het is waarschijnlijk de voorleestechniek dat de kinders geboeid laat luisteren😉. Al met al lekker gevulde dagen met als hoogtepunt een ziekenhuis bezoek😔inmiddels hebben jullie wel een buffertje opgebouwd tegen de voedselparasieten..hopelijk. Ik zou zeggen, geniet van de 20 graden en ik wacht hier geduldig ( 8 graden) op je prachtige gedicht.
  2. Het fantastische zusje:
    27 november 2019
    Ja inderdaad! Haha ja dat zal het zijn. Ja, we kunnen nog geen rivierwater drinken, wat iedereen hier wel doet, maar over het algemeen gaat al het voedsel wel prima... Oei, 8 graden... Dat wordt leuk als ik terug kom. Sterkte met de kou!
  3. Tu madre:
    26 november 2019
    Nou afwisseling genoeg zo. Mensen lopen daar wel rechtop, als ze zo goed spullen op hun hoofd dragen.
    Sterkte met de regen, voor de landbouw daar goed, hoewel modderstromen wat veel van 't goede is. Hopelijk gaat 't niet 10x zo traag voor dat voorbij is.
  4. Het fantastische zusje:
    27 november 2019
    Ja zeg dat wel, hun postuur is in ieder geval wel heel goed. Nee de regenbuien gaan dan wel weer 10x zo snel voorbij. Maar aangezien wij niet meer aan de regen gewend zijn is voor ons 5 uur op een dag al lang 😇
  5. Opa en Oma:
    27 november 2019
    Hoi Lonne zag vanmorgen je bericht maar kon niet lezen we moesten naar het ziekenhuis zij. Inmiddels weer thuis. Alles is goed gegaan ook de taxi ritten geen last van bijverschijnselen tot nu toe (afkloppen). Ik heb wel pilletjes tegen de misselijkheid gekregen maar nog niet nodig gehad. Hoe is het met het speel huis overleeft het de regen. Dat de temperatuur naar 20 graden is gezakt moet heerlijk aanvoelen. Groetjes aan de meiden en de zieke beterschap.
  6. Het fantastische zusje:
    27 november 2019
    Ah ja begrijpelijk, fijn dat alles is goed gegaan tot nu toe! Ja, het dak van het speelhuis zit erop dus die is nu goed tegen de regen beschermd 👍 Ja inderdaad, het is hier nu af en toe heerlijk koel. Groetjes terug! 😘