Als blanke vrouw in Zambia

10 november 2019 - Chinsali, Zambia

Eventjes een betoog over hoe blanke vrouwen hier, op het platteland in Afrika, behandeld worden.

Vrouwen zijn hier nog altijd minderwaardig en van blanken wordt nog altijd gedacht dat wij geen werk uitvoeren maar alleen orders uitdelen. Dus toen wij gisterochtend met een schep in onze handen een greppel stonden te graven keken de mannen die ons helpen toch wel gek op. Want ja dames en heren, de bouw van de speeltuin is officieel begonnen 🎉. Alsof we weer terug de tijd in waren gestapt stonden wij, blanken, vooral toe te kijken hoe de locals te werk gingen.

Gisteren ging dat nog prima maar vandaag was wel een heel ander verhaal. Vanochtend vroeg stonden we weer bij de bouwplaats van de speeltuin. De mannen vroegen ons 12 emmers met water te halen. Toen wij eenmaal bezig waren vonden ze het allemaal te lang duren en werden wij flink gediscrimineerd op het feit dat wij vrouwen zijn en niets kunnen. We werden uitgelachen en kregen 'good girl' te horen als we een emmer neerzette. Nouu, toen brak er wel even wat. Ilse heeft ze toen even heel duidelijk gemaakt dat ze voor ons werken en dat wij ze betalen dus dat ze maar even heel snel normaal moeten gaan doen. Het ergste is nog dat hun kijk op vrouwen daadwerkelijk zo is. De meeste vrouwen zitten hier thuis en zorgen voor de kinderen, al op jonge leeftijd. En omdat het merendeel van de vrouwen hier niet gestudeerd heeft, gaan de mannen er automatisch vanuit dat wij ook zo zijn. Als blanke vrouw heb je dus alleen geld en totaal geen kennis of vaardigheden. Hoe krom kan de wereld zijn. Zitten wij thuis ons druk te maken over de zwarte pieten discussie en hoe discriminerend dat nu wel is, zitten de mannen hier ons juist vet hard te discrimineren en kleineren.

Gisteren probeerde Thomas, een 15-jarig jongetje, ons al even duidelijk te maken dat vrouwen minder sterk en intelligent zijn dan mannen. Nou dat moet je niet zeggen tegen 5 blanke vrouwen. Om tegen hem in te gaan heb ik snel het nummer 'Who run the world, girls' van Beyoncé opgezet. Hier kon hij dan wel weer om lachen maar het veranderde niets aan zijn beeld over vrouwen. Alleen door het feit dat we blank zijn denken ze dat we rijk zijn en durven ze om al je geld, eten, kleding en weet ik veel wat nog meer te vragen. Want dat doen ze dan wel weer, je aftroggelen. Sommigen willen je echt alleen puur gebruiken omdat ze denken dat je geld hebt omdat je blank bent en ze denken dat je netwerk ook geld heeft omdat iedereen die blank is geld heeft in hun gedachten. Wat echt 10 keer nergens op slaat.

Zoals jullie merken kan ik hier echt heel boos om worden omdat het beeld wat zij hier hebben zo onrechtvaardig en krom is. Als blanke vrouw ben je hier dus eigenlijk nog steeds niets, alleen een wandelende portemonnee. En het feit dat we dan ook nog aangestaard, nagekeken en er naar ons gefloten wordt, helpt hier zeker niet bij.

Het liefst zou ik ze allemaal bij hun oor willen grijpen om ze te vertellen hoe het echt zit, dat vrouwen niet minder zijn dan mannen en zeker ook heel wat kunnen. Maar hun beeld veranderd niet zomaar en dat is nog het meest frustrerende van allemaal.

1. Tu madre:
    10 november 2019
    Tja, cultuurverschillen zijn moeilijk te overbruggen. Misschien omdenken? Er waren nog nooit zoveel mannen die naar jullie luisteren? Kan me goed voorstellen dat 't frusterend is. Aan de andere kant de vrouwen daar doen vaak al veel, als ze nu ook nog moeten gaan bouwen, wordt 't leven nog zwaarder.
    Ben wel benieuwd hoe snel de mannen emmers water halen 🤔
    Sterkte, het verschil zal in jullie tijd daar niet overbrugd worden, misschien iets kleiner. En eens met de vrouwen praten? Wat willen zij?
  2. Het fantastische zusje:
    10 november 2019
    Haha ja dat is waar. Ja, de vrouwen praten niet zoveel... Maar goed hé, wie weet komt daar nog iets uit
  3. Betty:
    10 november 2019
    Achja dat cultuurverschil. Die mannen en ook de vrouwen krijgen dat met de paplepel ingegoten. Voor ons bijna ondenkbaar, hier zijn we ( meestal😉) wel gelijk. Het lijkt mij ook heel frustrerend hoor. Een hele uitdaging om daar je weg in te vinden, maar als ik zo de verhalen hier lees, hebben jullie aan al een berg uitdagingen het hoofd geboden. Succes hoor powerrrrr ladies👩‍🏭👩‍🔧💪
  4. Het fantastische zusje:
    Ja inderdaad! Die uitdagingen blijven we aan gaan 💪 Dankjee 😊
  5. Opa en Oma:
    11 november 2019
    Die cultuur verschillen zijn natuurlijk frustrerend maar dat heeft zijn tijd nodig 50 jaar geleden was het in Nederland ook nog niet koek en ei moeders thuis en pa aan het werk maar je ziet hoe het nu gaat. Maar laat het kaas niet van je brood eten daar in Afrika over 2 maanden ben je weer inde westerse wereld en probeer te genieten.
  6. Het fantastische zusje:
    11 november 2019
    Ja dat is zeker waar. Nee zeker niet, naast de frustraties lukt het genieten ook aardig 😄😊